welzijn & zorg

Win een toolbox over huisbezoeken

Ethisch reflecteren over huisbezoeken in het welzijnswerk
11.04.2017
Foto's
HoGent

Recent nemen huisbezoeken een alsmaar belangrijkere plaats in in de hulpverlening. Wat kunnen we leren uit de ervaring van cliënten en hoe verhoudt de stem van de cliënten zich tegenover de ervaring van hun hulpverleners? De HoGent zocht het uit en ontwikkelde een toolbox. Weliswaar mag er vijf weggeven.

Een team van onderzoekers ging daarom op zoek naar antwoorden op de vragen: Wat zijn ethische factoren en methodische knelpunten bij outreachende huisbezoeken? Hoe handelen sociaal werkers bij outreachende huisbezoeken en hoe percipiëren burgers outreachende huisbezoeken? Je leest het in het interview met onderzoekster Isabelle Moncarey.

Daarnaast werd een tool ontwikkeld voor hulpverleners die ethisch willen nadenken over outreachende huisbezoeken. De hulpverleners die meewerkten aan het onderzoek waren een bron van informatie maar tegelijk vroegen zij ook om handvaten en een verruiming van hun blik. De onderzoekers hebben daarom 'de evidentie' uit huisbezoeken gehaald door ethische vragen op te stellen en in een gesprekstool te gieten.

De vragen in de tool zijn opgedeeld in vijf thema’s:
  • proactieve blik versus afwachtende blik
  • ratio versus emotie
  • afstand versus nabijheid
  • regie cliënt versus regie welzijnswerker
  • aanklampen versus loslaten

Deze thema’s werden telkens opgedeeld in vijf categorieën: welzijnswerker, cliënt, omgeving, organisatie en situaties. De tool is meteen en zonder begeleiding bruikbaar. Het is een ideaal instrument om een intervisie of een teammoment vorm te geven of om na te denken over huisbezoeken.

Bezorg ons voor 1 mei je adresgegevens via info@weliswaar.be en wie weet maak je kans een van de vijf toolboxen aangeboden door HoGent.

Meer info over de tool vind je bij HoGent.