welzijn & zorg

Wij gastvrij

Tips voor een meer toegankelijke horeca
2.02.2017
Foto's
A. Soens

Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts en sterrenchef Gert De Mangeleer hebben ‘Wij gastvrij, jij blij’ gelanceerd. De campagne van Horeca Vlaanderen en Toerisme Vlaanderen wil uitbaters stimuleren om de deuren open te gooien voor families met kinderen en gasten met een beperking. “In Vlaanderen moet iedereen kunnen genieten aan elke tafel en elke toog”, zegt minister Weyts. “We leggen ook gasten met speciale noden in de watten.”

De campagne ‘Wij gastvrij, jij blij’ richt de schijnwerpers op horecazaken die vandaag al gerichte inspanningen doen om families met kinderen en gasten met een beperking met open armen te ontvangen. Bedoeling is om nog meer uitbaters te inspireren. Met een paar kleine ingrepen kan je vaak al een belangrijk verschil maken.

Iedereen moet kunnen genieten aan elke tafel en elke toog

Horeca Vlaanderen en Toerisme Vlaanderen reiken de sector heel praktische tips aan om families met kinderen en gasten met een beperking te verwelkomen. Er zijn praktijkgerichte brochures, maar ook 1000 promopakketten die onder andere buttons, onderleggers en feedbackkaartjes bevatten.

Er zijn al talrijke gastvrije initiatieven te vinden. Zo is er Karel, die een familievriendelijke zaak uitbaat in Mechelen, en Christophe, de dove uitbater van een hippe soepbar in Gent. “De campagne reikt haalbare oplossingen aan”, zegt Weyts. “Dankzij een paar slimme tips kan iedere horeca-uitbater zijn zaak openstellen voor een nog breder publiek. Ik wil dat een leuk restaurantbezoek of een aangename avond op café voor niemand onbereikbaar is.”

Gert De Mangeleer van driesterrenrestaurant Hertog Jan zet z’n schouders onder de campagne. “Klantvriendelijkheid en échte gastvrijheid zijn de essentie van elk restaurant. Toen we onze boerderij ombouwden tot het nieuwe ‘Hertog Jan’ hebben we bewust gekozen voor een toegankelijk gebouw, met bijvoorbeeld een aangepast toilet en een verlaagde balie. Maar het gaat verder dan infrastructuur: het zit hem in 101 kleine dingen die inspelen op de noden van de gast. Ik vind het een eer om het gezicht te zijn van deze campagne.”

Meer voorbeelden en tips: www.toerismevlaanderen.be/wijgastvrij