kinderen & jongeren

Toneelproject versterkt jongeren

GI De zande opent nieuwe leefgroepen met dramarondleiding
25.05.2016
Foto's
An-Sofie Soens

Vanaf 1 juni gaan er twee gloednieuwe leefgroepen voor meisjes van start in de gemeenschapsinstelling De Zande in Beernen. Eén bestaande leefgroep verhuist en er komt één nieuwe leefgroep bij. Weliswaar mocht al eens een kijkje nemen en werd hartelijk, maar kordaat ontvangen door de meisjes van De Zande.

“Drugs, ADHD, kort lontje, familieproblemen, iedereen komt hier aan met een rugzakje vol. Neem er allemaal maar een, loop vooral tussen de lijnen en volg ons op onze theaterwandeling”

Dat kan tellen als verwelkoming in de nieuwbouw van gemeenschapsinstelling De zande in Beernem. Vier krachtdadige jongedames leiden ons rond in de nieuwe gebouwen die binnenkort plaats moeten bieden aan 18 meisjes. Hier zullen meisjes verblijven waarvan de jeugdrechter oordeelt dat gesloten opvang noodzakelijk is.

Deze rondleiding toont de prachtige nieuwbouw, maar tegelijk ook de sfeer in een gesloten instelling en gemoedtoestand van de jongeren die er verblijven. Met monologen, dansperformances en stukjes film wordt ons al snel duidelijk gemaakt waar het hier dagelijks om draait. Jongeren en hulpverleners werken hier keihard aan een zonnigere toekomst, maar proberen vooral elke dag opnieuw goed door te komen.

Campusverantwoordelijke Griet Vandaele vertelt ons meer over het toneelproject: “Elk jaar organiseren we een toneelproject waarbij we mensen uitnodigen om onze werking en jongeren te leren kennen op een andere manier. Constant zijn er in onze instelling meisjes die toekomen, vertrekken naar een andere instelling, naar huis mogen of zelfs weglopen. Daarom is het extra belangrijk om te streven naar succeservaringen en hen te laten tonen wat ze in hun mars hebben.

Dansend naar meer zelfvertrouwen

“Het toneelproject is een van de vele projecten die we regelmatig organiseren. Via trajectwerking staan we op verschillende manieren stil bij attitudes en proberen we vaardigheden aan te leren. Door het ervaringsleren op de boerderij of in het woonzorgcentrum zien de jongeren in eerste plaats wat het is om te werken en tegelijk dat ze niet de enige zijn met problemen”, zegt psychologe Anoek D’Hoop. “In wat we klassiek verwachten van deze jongeren, speelt toneelspelen of zingen geen grote rol. We willen dat ze het goed doen op school en overweg kunnen met hun ouders. Maar voor deze jongeren is het net belangrijk te weten dat ze ergens goed in zijn. Dansen helpt hen misschien niet direct aan een job, maar het geeft hen wel meer zelfvertrouwen. Laat dat nu net zo belangrijk zijn om die tijd tot volwassenheid te overbruggen”, zegt de psychologe.

“We evolueren in onze hulpverlening steeds meer naar individuele trajecten. Jongeren worden naar ons doorverwezen met een bepaalde aanmeldingsreden. Maar vaak zijn er nog vele, soms onderliggende problemen. Het is belangrijk om het totaalbeeld te krijgen en de hulp en trajecten aan te bieden die de jongere nodig heeft. Zo zijn er leergroepen rond emotierevelatie, identiteit of doelgroepenwerking zoals be-ware. Daar werken we met meisjes die het slachtoffer werden van tienerpooiers, maar eveneens met meisjes die nood hebben om na te denken over seksualiteit en grenzen. Bijvoorbeeld na een relatie met een volwassen man.”, zegt psychologe Anoek D'Hoop.