welzijn & zorg

Koffiehuis NAHenieten

Nah-patiënten en kinderen in verbinding
20.06.2017
Foto's
C. Van der Hoogerstraete

Laatstejaarsstudenten uit de lerarenopleiding lager- en kleuteronderwijs, orthopedagogie en maatschappelijke veiligheid hebben onder andere een koffiehuis Nahenieten georganiseerd in het Havenhuis in Lo-reninge, een voorziening voor mensen met een niet-aangeboren hersenletsel. Binnen de afstudeermodule 'herstelgericht werken' aan de Vives-hogeschool werken ze aan een bachelorproef rond het samenwerken tussen mensen met een NAH en kinderen uit het eerste leerjaar. Het doel: mensen met een NAH in contact brengen met hun buren.

Onder de titel 'Spelenderwijs in verbinding' werkten de studenten drie pakketten uit om de bewoners van Het Havenhuis te integreren in de buurt. Het Havenhuis is een woon-zorgcentrum voor mensen met NAH, een niet-aangeboren hersenletsel. De oorzaken van een NAH kunnen uiteenlopend zijn, bijvoorbeeld: een beroerte, zuurstoftekort, een ongeval, enzoverder.

 "Samen met de vrije basisschool 'De Ladder' willen we de integratie vergroten", zegt studente Jorien Martin. "Tijdens het uitwerken van deze drie activiteiten waren de leerlingen van het eerste leerjaar telkens aanwezig in Het Havenhuis. Aanvankelijk waren deze drie activiteiten rond voeding, natuur en verkeer. Maar door de bewoners en de leerlingen te bevragen kwamen we uit op drie nieuwe activiteiten. Namelijk een eigen verhaal aan de hand van een kamishibai, een inleefdag en een koffiehuis NAHenieten. Met deze activiteiten willen we een band creëren tussen de bewoners en de leerlingen."

Een tweede doel van de studenten is de gezichten van de bewoners beter gekend maken in de buurt. "De leerlingen van het eerste leerjaar kenden Het Havenhuis al door bezoeken in de 3de kleuterklas. Maar toch merkten we dat de leerlingen in het begin wat afhoudend waren naar de bewoners toe. Daarom wouden met ons verhaal de leerlingen laten kennismaken met de diversiteit in de wereld", zegt Jorien. Ook werden de talenten van de bewoners duidelijk in de verf gezet. Zo leerden de leerlingen de bewoners op een andere manier kennen. "We zagen dat enkele leerlingen zelf de stap namen om een babbeltje te slaan met de bewoners. In de tweede activiteit stonden de leerlingen mee in de schoenen van de bewoners. Door spelletjes te spelen in kleine groepjes hebben de leerlingen de ervaring opgedaan hoe het moet zijn om een beperking te hebben", vertelt Jorien.

 

Tijdens het koffiehuis NAHenieten konden mensen uit de buurt zich inschrijven om een bezoek te brengen in Het Havenhuis. Bij het bezoek konden ze iets drinken en een dessertje aankopen tegen een kleine prijs. Deze dessertjes werden in de voormiddag gemaakt met de bewoners en de leerlingen van het eerste leerjaar.

http://www.hethavenhuis.be/

Werkten mee aan deze bachelorproef:

Elise Bonte - Melissa Decorte - Céline Demey - Febe Demuytere - Lander Latré - Amy Logie - Jorien Martin - Elke Van Den Heede