'Verdriet beperkt zich niet tot de kantooruren'

Tele-Onthaal staat dag en nacht klaar

Tele-Onthaal, de meest laagdrempelige hulplijn van Vlaanderen, neemt na 31 jaar afscheid van haar oude logo. Drie decennia lang toonde een kiesschijf honderdduizenden oproepers de weg naar hulp. Met een nieuw logo en aangepaste website en huisstijl krijgt Tele-Onthaal een heuse make-over. Het doel van de hulplijn blijft ongewijzigd: een luisterend oor bieden aan iedereen die het nodig heeft, bij grote en kleine problemen. 

337 oproepen per dag
“Tele-Onthaal is de meest laagdrempelige hulp die je kan bedenken”, zegt coördinator Jennifer Pots. “Mensen kunnen dag en nacht contact opnemen met Tele-Onthaal voor een goed gesprek, gratis en anoniem. Er moet geen afspraak gemaakt worden en er wordt geen dossier aangelegd. Daardoor heeft Tele-Onthaal een heel groot bereik: in 2017 ontvingen we bijna 123.000 oproepen. Dat zijn er gemiddeld meer dan 330 per dag.”
“Dat grote bereik danken we enerzijds aan onze laagdrempelige aanpak. We zijn er voor iedereen. Tegelijkertijd zijn we ook bereikbaar op momenten dat andere hulplijnen dat niet zijn, ’s nachts en in het weekend. Verdriet beperkt zich niet tot de kantooruren en mensen werken, studeren of zijn vaak bezig overdag. Bijna 70% van de oproepen ontvangen we ’s avonds. Zondag is onze drukste dag. Om dat te kunnen bolwerken, draait onze permanentie volledig op vrijwilligers. Meer dan 630 vrijwilligers, verspreid over de vijf Vlaamse provincies, staan in voor de bemanning van de telefoon en de chat.”

630 vrijwilligers
“Onze vrijwilligers worden goed gecoacht”, zegt Jennifer Pots. “We voorzien een basisopleiding voor elke vrijwilliger. Daarnaast organiseren we regelmatig opleidingen rond specifieke problematieken, zoals depressie, eenzaamheid, psychiatrische ziektebeelden of suïcide.”
“Bijna 40% van de bellers vermeldt een psychische stoornis. 65% van de bellers en 50% van de chatters wordt of werd professioneel begeleid. Afspraken bij een psycholoog worden gespreid in de tijd, daar gaan vaak een paar weken overheen. We merken dat mensen die in therapie zijn soms wel nog nood hebben om over hun problemen te praten tussen twee afspraken in.”
“Vrouwen bellen en chatten vaker dan mannen. Wellicht omdat vrouwen nog altijd makkelijker praten over hun gevoelens”, zegt Jennifer Pots. “De meeste mensen die contact met ons opnemen zijn alleenstaand en willen praten over problemen met een partner of ouder. Gezondheidsproblemen staan op de tweede plaats. We zien ook dat veel mensen zich eenzaam voelen. Een gezonde relatie hebben met een partner werkt vaak beschermend voor heel wat zorgen.”
“Tele-Onthaal biedt in de eerste plaats een luisterend oor. We willen mensen versterken door samen met hen te bekijken welke stappen ze zelf kunnen nemen om zich beter te voelen. Dat doen we door hen naar hulp uit hun eigen omgeving te leiden en ervoor te zorgen dat ze zelf verder kunnen. Bij ernstige problemen verwijzen we door naar gespecialiseerde hulp. Dat gebeurt in één op de drie gesprekken.”
Nieuwe vrijwilligers vinden blijft moeilijk. Daarom doet Tele-Onthaal een warme oproep. “We vragen een groot engagement van onze vrijwilligers”, zegt Jennifer Pots. “We verwachten dat elke vrijwilliger een viertal uur per week de chat of telefoon bemant en ook één keer per maand de nachtpermanentie opneemt. Vrijwilligers krijgen hun verplaatsingsonkosten vergoed, en onze luisterposten zijn gezellig en huiselijk ingericht, zodat ze geschikt zijn voor een warm gesprek van mens tot mens.”
“Veel vrijwilligers zeggen dat dit werk hen verrijkt. Het geeft hen een goed gevoel om mensen te kunnen helpen en het doet wel iets met je als anderen hun zorgen aan je toevertrouwen. Onze vrijwilligers moeten vooral een groot empathisch vermogen hebben en geduld om te luisteren, want we nemen echt nog de tijd om te praten. Gemiddeld duurt een gesprek bij Tele-Onthaal 20 minuten. Maar we investeren ook veel in onze vrijwilligers. Elke vrijwilliger krijgt jaarlijks zo’n 40 uur vorming.”

Nieuw logo
Met het nieuwe logo, dat de verouderde kiesschijf moet vervangen, wil Tele-Onthaal de kracht van praten en luisteren centraal stellen. Een nieuw beeld, waarin een oproeper en een vrijwilliger elkaar ontmoeten in het cijfer 0 en 6, moet het hulpaanbod van Tele-Onthaal nog overtuigender maken en nog meer mensen de weg tonen naar de telefoon of chat van Tele-Onthaal. Want praten helpt. 
“Het oude logo met de 106-draaischijf was na 31 jaar aan vervanging toe”, stelt Jennifer Pots. “De kiesschijf verwees onvoldoende naar de hedendaagse communicatievormen. Ons chataanbod bestaat bijvoorbeeld intussen al 17 jaar. Tele-Onthaal blijft echter Tele-Onthaal en het cijfer 106 blijft de belangrijkste ‘call to action’. Praten is de eerste stap.”

Tele-Onthaal is te bereiken via telefoon (24/7) op 106 of chat via www.tele-onthaal.be
Vanaf februari organiseert Tele-Onthaal op verschillende plaatsen een basisopleiding voor nieuwe vrijwilligers. Meer info vind je op tele-onthaal.be  

 

Foto's
Jan Locus

Reactie toevoegen