Online communicatie als alternatief voor face-to-facecontact in zorg en welzijn

Hoe kies je de juiste tools?

Nu face-to-facecontacten beperkt of verboden zijn, vormt online communiceren een alternatief in zorg en welzijn. De vraag naar het aanbieden van de dienstverlening via online tools is groot. De uitdaging blijft om professioneel te blijven werken. Maar hoe kies je als organisatie nu de meest geschikte tool voor bijvoorbeeld het delen van privacygevoelige informatie? En welke tools zijn al voorhanden? 

Het steunpunt Mens en Samenleving (SAM), het steunpunt Geestelijke Gezondheid en het Netwerk Onlinehulp Vlaanderen bundelden hun kennis in een eenvoudige beslishulp. Deze beslishulp helpt je te kiezen om snel de juiste online communicatietools in te zetten.

Op de site van Onlinehulp Vlaanderen vind je alle info over hoe je online contact kan stimuleren tussen mensen die alleen thuis zitten en hun omgeving, hoe je als zorgverlener online kan communiceren met je cliënten (eventueel in groep) en hoe je omgaat met privacygevoelige informatie.