kinderen & jongeren

Ik, jij, jullie, iedereen brullie!

324.314 kinderen brullen tegen pesten
4.02.2016
Foto's
Ketnet / Frederik Beyens

Tijdens de Week tegen Pesten worden er op veel scholen in Vlaanderen activiteiten georganiseerd. Ook deze keer riep Ketnet de kinderen om op te komen tegen pesters en voor hun klasgenootjes. Door te dansen en vooral luid te brullen tegen pesten laten ze, live op tv, zien dat pesters niet geduld worden.

324.314 kinderen uit 2086 scholen in heel Vlaanderen hebben tijdens de live uitgezonden apotheose van de Move tegen Pesten getoond dat zij pesten echt niet ok vinden.

Dat deden ze door allemaal samen op hetzelfde moment het themalied 'Iedereen Brullie!' te zingen en te dansen. Onder het motto Ik, jij, jullie…iedereen brullie! riep de Move tegen Pesten de omstaanders inderdaad op om hun stem te laten horen tegen pesten en in te grijpen wanneer ze zien dat een kind gepest wordt.

Gie Deboutte van het Netwerk Kies Kleur tegen Pesten: “Pesterijen horen bij opgroeien en samenleven. Dat betekent niet dat we ons er moeten bij neerleggen. Pesten en cyberpesten maken krassen in de ziel van kinderen en jongeren. Het goede nieuws is dat we er iets aan kunnen doen. Als we er samen onze schouders onder zetten en niet langer toestaan dat pesters hun gang kunnen gaan, zorgen we niet alleen voor het slachtoffer maar ook voor elkaar.

De Move tegen pesten was het hoogtepunt in de Vlaamse Week tegen Pesten en mobiliseerde de voorbije weken massaal veel jongeren tegen pesten, onder meer door de Move in te oefenen, op school te praten over het onderwerp en acties te ondernemen.

Maarten Janssen, netmanager van Ketnet: “Met de Move tegen Pesten heeft Ketnet een goede manier gevonden om een complex thema als pesten op een dynamische, laagdrempelige manier op de agenda te zetten. Het liedje en het dansje zorgen ervoor dat kinderen zélf vragende partij zijn om aan de slag te gaan rond pesten, wat we volop aanmoedigden door de inhoudelijke initiatieven die Ketnet neemt naar aanleiding van de Move, onder meer reportages, getuigenissen en tips van experten in de Ketnet-studio en in ons duidingsmagazine Karrewiet Plus. Die totaalaanpak begint vruchten af te werpen en daarom willen we alle ‘brullies’ expliciet bedanken en hen aanmoedigen om zo voort te doen.”